לכתבה הבאה לכתבה הקודמת

מצוות ישוב הארץ

"בשלב זה אנו מקיימים את מצוות ישוב הארץ ביהודה ושומרון באופן חלקי, שכן עדיין לא הוחלה הריבונות הישראלית על יהודה ושומרון"

אין מלחמה ללא אבדות, ובוודאי לא התכוונה התורה שנסמוך על הנס. אלא שמצוות ישוב הארץ שהיא מצווה כלל ישראלית, מחייבת מסירות נפש ממש


אמרו חכמים על מצוות ישוב הארץ שהיא "שקולה כנגד כל המצוות שבתורה" (תוספתא ע"ז ד, ג; ספרי ראה נג). משום שעתיד האומה וגילוי התורה תלוי בה, שכל מצוות התורה ניתנו כדי שנקיימן בארץ, ועל ידי כך יתקיימו דברי הנבואה (ישעיהו ב, ב-ד): "נָכוֹן יִהְיֶה הַר בֵּית ה' בְּרֹאשׁ הֶהָרִים וְנִשָּׂא מִגְּבָעוֹת וְנָהֲרוּ אֵלָיו כָּל  הַגּוֹיִם. וְהָלְכוּ עַמִּים רַבִּים וְאָמְרוּ לְכוּ וְנַעֲלֶה אֶל הַר ה' אֶל בֵּית אֱלוֹהֵי יַעֲקֹב וְיֹרֵנוּ מִדְּרָכָיו וְנֵלְכָה בְּאֹרְחֹתָיו, כִּי מִצִּיּוֹן תֵּצֵא תוֹרָה וּדְבַר ה' מִירוּשָׁלָיִם. וְשָׁפַט בֵּין הַגּוֹיִם וְהוֹכִיחַ לְעַמִּים רַבִּים וְכִתְּתוּ חַרְבוֹתָם לְאִתִּים וַחֲנִיתוֹתֵיהֶם לְמַזְמֵרוֹת לֹא  יִשָּׂא גוֹי אֶל גּוֹי חֶרֶב וְלֹא יִלְמְדוּ עוֹד מִלְחָמָה".

היסוד להגשמת היעוד הגדול מתחיל במצוות ישוב הארץ, שעניינה הוא כיבוש הארץ ויישובה על ידי עם ישראל. והמצווה הפרטית מחייבת כל יחיד ויחיד מישראל להשתתף בכיבוש הארץ, לגור בארץ ולהשתתף בישובה. וכך כתב הרמב"ן (השמטות לספר המצוות מצווה ד): "נצטווינו לרשת את הארץ אשר נתן הא-ל יתעלה לאבותינו לאברהם ליצחק וליעקב, ולא נעזבנה ביד זולתנו מן האומות או לשממה, וזהו שנאמר (במדבר לג, נג-נד): וְהוֹרַשְׁתֶּם אֶת הָאָרֶץ וִישַׁבְתֶּם בָּהּ כִּי לָכֶם נָתַתִּי אֶת הָאָרֶץ לָרֶשֶׁת אֹתָהּ. וְהִתְנַחַלְתֶּם אֶת הָאָרֶץ...".

מתוך המצווה הכללית נמשכת מצווה לכל יחיד ויחיד לעשות ככל יכולתו למען קיום המצווה הכללית. ואף בעת שהארץ היתה תחת שלטון נכרי ולא היה בידינו כוח צבאי לכבוש את הארץ וליישבה, היתה מצווה לכל יחיד ויחיד לעשות כמיטב יכולתו לעלות לארץ ולגור בה. מפני שישיבתו בארץ סייעה לשמירת הזיקה שבין ישראל לארצו במשך שנות הגלות הארוכות, ושימשה בסיס להרחבת ההתיישבות לקראת ריבונות ישראלית.
ביום ה' באייר, חמשת אלפים תש"ח למניין שאנו מונים לבריאת העולם, בעת הכרזת המדינה והחלת הריבונות על חלקים מארץ ישראל, זכה עם ישראל אחר אלפיים שנות גלות לחזור ולקיים את מצוות ישוב הארץ. וכן מצינו שתקנו חכמים, שכל הרואה ערי יהודה בחורבנן, יאמר: "עָרֵי קָדְשְׁךָ הָיוּ מִדְבָּר" ויקרע את בגדו. והכלל הוא, שאפילו אם רוב תושבי אותן הערים הם יהודים, כל זמן שהשלטון ביד גויים, הרי הן נחשבות חריבות, וקורעים על ראייתן. ואם היו תחת ריבונות ישראל, אפילו אם רוב תושביהן גויים, אין הן נחשבות חריבות, ואין קורעים על ראייתן (בית יוסף וב"ח או"ח תקסא, מ"ב תקסא, ב). הרי שריבונות ישראל היא שמוציאה את הארץ מחורבנה ומתחילה את תהליך ישובה ובנייתה.

מיוחדת במינה היא מצוות ישוב הארץ, שהיה היחידה מבין כל המצוות שכדי לקיימה צריך להיות מוכנים למסור את הנפש. שכן ידוע שכל מצוות התורה נדחות מפני פיקוח נפש, שנאמר (ויקרא יח, ה): "וּשְׁמַרְתֶּם אֶת חֻקֹּתַי וְאֶת מִשְׁפָּטַי אֲשֶׁר יַעֲשֶׂה אֹתָם הָאָדָם וָחַי בָּהֶם אֲנִי ה". דרשו חכמים (יומא פה, ב): "וחי בהם ולא שימות בהם". ורק שלוש עבירות ישנן, שאם נתנו בפני אדם שתי אפשרויות, לעבור על אחת מהן או להיהרג - ייהרג ולא ויעבור, והן: שפיכות דמים, עבודה זרה וגילוי עריות. אולם כל זה רק במצב של אין ברירה, אבל אין מצווה לאדם להיהרג כדי שלא לעבור על העבירות החמורות הללו, ואם יש ביכולתו להימלט כדי שלא להגיע למצב שבו יעמידו בפניו את השאלה הנוראה, עבור או תיהרג, עליו לברוח מהסכנה ולהימנע ממסירות נפש.

ורק למען קיום מצוות ישוב הארץ, נצטווינו להיות מוכנים למסור את הנפש, שכן מעצם זה שהתורה ציוותה אותנו לכבוש את הארץ למדנו שיש לסכן נפשות כדי לקיימה, שאין מלחמה ללא אבדות, ובוודאי לא התכוונה התורה שנסמוך על הנס. אלא שמצוות ישוב הארץ שהיא מצווה כלל ישראלית, מחייבת מסירות נפש ממש (מנחת חינוך תכה תרד, משפט כהן קמג, אגרות ראי"ה ח"ג תתקמד). וכך נהג עם ישראל בכיבוש הארץ בימי יהושע ובימי דוד, וכן בעת הקמת בית המקדש השני ולאחר מכן בתקופת מלכות בית חשמונאי. אמנם ברור שגם מצוות ישוב הארץ צריכה להתקיים באופן רציונאלי, וגם עליה חל הכלל 'וחי בהם' ולא שימות בהם, אלא שהואיל והמצווה היא כללית, גם החשבון הוא של כלל האומה ולא של חיילים פרטיים. ולכן, במצב שישנה סבירות גבוהה שלא נצליח במלחמה, ועוד חס וחלילה אנו עלולים להפסיד את הנחלות שכבר בידינו וחיי האומה כולה יהיו מוטלים על המאזניים, במצב כזה אין מצווה לפתוח במלחמה לכיבוש הארץ. התורה היא תורת חיים ולא תורה שמצווה לקיים מלחמת התאבדות. אבל כאשר ישנה סבירות גבוהה שננצח, אע"פ שוודאי הוא שכמה מאתנו יאבדו את חייהם, מצווים אנו לכבוש את הארץ, ולכל הפחות לשמור על מה שכבר בידינו.

ראוי לציין, שכל עם שאינו מוכן להילחם במסירות נפש על ארצו, סופו שייכבש, ובניו ובנותיו יהיו למשיסה. לפיכך המצווה להילחם על ארץ ישראל במסירות נפש תואמת בדרך כלל את השיקולים של הצלת חיי אדם. כך שהנלחם על הגנת גבולות ישראל מקיים שתי מצוות, ישוב הארץ והגנת ישראל.

אשרי המתנחלים ביהודה ושומרון, שבשם כלל ישראל פועלים להרחבת והעמקת קיום מצוות ישוב הארץ בלב ארצנו הקדושה. כל יהודי ויהודי שעובר לגור ביהודה ושומרון מקרב אותנו אל השלב שבו נזכה לריבונות והתיישבות מלאה. בשלב זה אנו מקיימים את מצוות ישוב הארץ ביהודה ושומרון באופן חלקי, שכן עדיין לא הוחלה הריבונות הישראלית על יהודה ושומרון, ועדיין שטחים רבים מיושבים על ידי אנשים שכופרים ולוחמים נגד זכותו של עם ישראל על ארצו. אבל כיוון שהמקום נשלט על ידי צה"ל והישובים הוקמו בשם מדינת ישראל, יש בקיום הישובים מידה רבה של קיום מצוות ישוב הארץ הכללית. כדי שנזכה לקיום המצווה באופן מלא, חובה קדושה על כל אחד מאיתנו לעשות ככל יכולתו כדי שמדינת ישראל בשם העם היהודי תחיל את ריבונותה המלאה על יהודה ושומרון, והישובים יגדלו ויתפתחו.

נתחזק אנחנו בהרחבת הישובים ותביעת הריבונות וה' יעזור בעדנו, ומהרה יתקיימו בנו דברי הנביא (יחזקאל לו, לד-לח): "וְהָאָרֶץ הַנְּשַׁמָּה תֵּעָבֵד תַּחַת אֲשֶׁר הָיְתָה שְׁמָמָה לְעֵינֵי כָּל עוֹבֵר. וְאָמְרוּ הָאָרֶץ הַלֵּזוּ הַנְּשַׁמָּה הָיְתָה כְּגַן עֵדֶן וְהֶעָרִים הֶחֳרֵבוֹת וְהַנְשַׁמּוֹת וְהַנֶּהֱרָסוֹת בְּצוּרוֹת יָשָׁבוּ. וְיָדְעוּ הַגּוֹיִם אֲשֶׁר יִשָּׁאֲרוּ סְבִיבוֹתֵיכֶם, כִּי אֲנִי ה' בָּנִיתִי הַנֶּהֱרָסוֹת נָטַעְתִּי הַנְּשַׁמָּה אֲנִי ה' דִּבַּרְתִּי וְעָשִׂיתִי. כֹּה אָמַר ה' אלוהים עוֹד זֹאת אִדָּרֵשׁ לְבֵית יִשְׂרָאֵל לַעֲשׂוֹת לָהֶם אַרְבֶּה אֹתָם כַּצֹּאן אָדָם. כְּצֹאן קָדָשִׁים כְּצֹאן יְרוּשָׁלִַם בְּמוֹעֲדֶיהָ כֵּן תִּהְיֶינָה הֶעָרִים הֶחֳרֵבוֹת, מְלֵאוֹת צֹאן אָדָם, וְיָדְעוּ כִּי אֲנִי ה'".

תגובות
תגובות בפייסבוק
הרב אליעזר מלמד
ראש ישיבת הר ברכה

הרב אליעזר מלמד הוא ראש ישיבת הר ברכה, מחבר סדרת ספרי 'פניני הלכה', בעל הטור ההגות התורני 'רביבים' בעיתון 'בשבע'.

 

 

14-09-2016

אתר זה מנוהל ע”י מתנדבים, כל תרומה תתקבל בברכה

לתמיכה ברעיון הריבונות
ריבונות - כתב עת מדיני
התגייסות שרים וח"כים לריבונות מטרידה את השמאל
מערכת ריבונות
13-02-2019
פעילות תנועת הריבונות לקראת הבחירות ועידוד הבחירה במועמדים ומפלגות תומכי ותומכות ריבונות מטרידה גורמי שמאל, גם בתקשורת.
ריבונות - כתב עת מדיני
​תנועת הריבונות: רשימה מצוינת להנהגה ולריבונות
מערכת ריבונות
06-02-2019
תנועת הריבונות מברכת את הליכוד על שיבוצם של תומכי הריבונות בעשרת המקומות הראשונים: לקראת תכנית טראמפ דרושה התגייסות המחנה הלאומי.
ריבונות - כתב עת מדיני
הדרך אל העם עוברת דרך חזון הריבונות
מערכת ריבונות
01-02-2019
הנהגת הליכוד מודעת היטב לכוחו של חזון הריבונות ללכד סביבו את מצביעי הימין ובזה אחר זה מתחייבים בכיריה לחזון ויישומו בקדנציה הבאה.
ריבונות - כתב עת מדיני
מי מפחד ממדינה יהודית?
מערכת ריבונות
27-01-2019
האם ישראל היא מדינת היהודים או מדינה יהודית? פרופ' אלדד בניתוח מפתיע וממוסמך של אבות הציונות: היהדות היא צירוף בלתי נפרד של דת ולאום. וכן, גם זה מתחיל אצל הרצל.
ריבונות - כתב עת מדיני
השרה גמליאל: עלינו לחתור לריבונות אחרי הבחירות
מערכת ריבונות
24-01-2019
השרה גמליאל: אחרי יובל שנים להתיישבות היהודית ביהודה ושומרון וחצי מיליון מתיישבים, הגיעה השעה ליישום ומימוש ריבונות ישראל בחבלי ארץ אלה.
ריבונות - כתב עת מדיני
גלנט מתחייב למימוש הריבונות ביהודה ושומרון
מערכת ריבונות
23-01-2019
​השר גלנט בשומרון: אפעל למימוש הריבונות ביהודה ושומרון. ההתיישבות היא המפתח לאחיזה לריבונות ולציונות
ריבונות - כתב עת מדיני
קמפיין נאמן: בקדנציה הבאה - ריבונות!
מערכת ריבונות
21-01-2019
אורחיו של ראש מועצת גוש עציון, בהם שרים וחברי כנסת, ממשיכים להצטלם עם שלט המחויבות לחזון הריבונות.
ריבונות - כתב עת מדיני
היעד הערבי האמתי: חיפה וקסריה
מערכת ריבונות
17-01-2019
פרצה נוספת נחשפת בחומת ההסתרה הפלשתינית את מטרות הרש"פ. המחבל זכרייה זביידי מבהיר: עד שנחזור לקסריה ולחיפה לא יהיה הסכם. "זו מדינת ערב".
ריבונות - כתב עת מדיני
​תנועת הריבונות: תודה לעבאס. שעת מבחן לישראל
מערכת ריבונות
17-01-2019
בתנועת הריבונות מגיבים לשמועות על פרטי תכנית טראמפ: זו שעת מבחן לחברה ולהנהגה בישראל. יש לדחות את התכנית עוד בשלב השמועות.
ריבונות - כתב עת מדיני
צפו בצילומי הריבונות בפאנל פתיחת הלאומיאדה
מערכת ריבונות
11-01-2019
פאנל הפתיחה של אירוע הלאומיאדה היה פאנל הריבונות. צפו בתמונות מתוך אירוע ההזנקה להפנינג המחנה הלאומי.