להכיר את האמת שמאחורי הג'יהאד

גרשון אלינסון

המזרחן ד"ר הררה הסביר בסמינריון נוער הריבונות מדוע פתרונות של ויתור ונסיגה לא יובילו לבלימת הג'יהאד האסלאמי. הכול מתחיל עוד בימי מוחמד.

מערכת ריבונות
25-12-2019

בסמינריון נוער הריבונות שהתקיים בשמורת 'עוז וגאו"ן נשא דברים המזרחן ד"ר אפרים הררה בפני בני הנוער על משמעות הג'יהאד ודרך המחשבה המוסלמית. את הרצאתו פתח ד"ר הררה בסקירה על היקף תופעת הג'יהאד ומלמות הדת המוסלמיות ברחבי העולם ועל תוצאותיהן הטראגיות בממדי ענק.

בדבריו הציג ד"ר הררה את יסודות האיסלאם מאז ימי מוחמד ואת העיקרון ההלכתי-מוסלמי המנחה ולפיו מוחמד הוא הדגם ההלכתי עבור מאמיני האיסלאם, ומעשיו הם המקור לקביעת המותר והאסור בדת.

על הקשר הנמשך בין ימי מוחמד לימינו אלה הזכיר ד"ר הררה את הקפדתו של אבו באכר אל בגדיד, מנהיג המדינה האיסלאמית, לציין את היותו בן שבט כורייש, שבטו של מוחמד. זאת על מנת לקשור בינו לבין המנהיג הקדום. כמו כן מותחים במדינה האיסלאמית קשר ישיר בין ההיג'רה של ימי מוחמד למטרותיה של המדינה האיסלאמית.

"באיסלאם אין פער בין הדת לפוליטיקה", קבע ד"ר הררה והזכיר את ימי ראשית האיסלאם בהם הוצרך צידוק מוסרי למעשי הרצח העושק והגזל של הדת שזה עתה הוקמה. לשם כך הוגדרו אנשי מכה ומדינה כעובדי אלילים, וממילא האל גזר שרכושם יעבור לידי מאמיניו בכל דרך.
החדית', דרך העברת מורשתו של מוחמד על ידי מקורביו וקרוביו, קובע כי מטרת האיסלאם היא שליטה משפטית ופוליטית על העולם כולו, ולמטרה זו יוצאים המאמינים לג'יהאד, מלחמת דת. העיקרון המנחה את המוסלמים הוא שכל אדמה שאי פעם נשלטה על ידי מוסלמים נחשבת ל'דאר אל איסלאם' (בית האיסלאם), ולכן היא שייכת לאומה המוסלמית ויש להשיבו לידיה.

"דרכו של הג'יהאד לאורך הדורות הייתה דרך אלימה ועקובה מדם תוך הרג של יהודים ונוצרים שהוגדרו ככופרים", אומר ד"ר הררה המדגיש כי בעיני המוסלמים פיגועי טרור, גם הרצחניים ביותר שבהם, נחשבים ל'ג'יהאד הגנתי' בלבד, שכן ג'יהאד התקפי יכול להיות רק כאשר יש חליף, ולכן חשובה הקמת המדינה המוסלמית.

בהרצאתו הציג ד"ר הררה נתוני מחקר המלמדים על עמדותיהם של הפלשתינים, כמו גם של ערביי מדינות בעולם, ומנתונים אלה עולה תמיכה גורפת בקביעת חוקי השריעה כחוקי המדינה, תמיכה בענישה גופנית ובעונש מוות לממירי דת. הררה ציטט את דבריו של השייח' קרדאווי, מנסח המותר והאסור באיסלאם, שקבע כי לאחר שני כשלונותיו של האיסלאם לכבוש בכוח הזרוע את העולם, עליו לפנות כעת לניצחון בדרכי שלום הכוללות בין השאר הסכמים והגירה למדינות אירופה.

על המאבק מול העם היהודי סיפר ד"ר הררה אודות ראשיתו בימי הנביא מוחמד שמעשיו, כאמור, מהווים השראה והתוויית דרך למאמיניו עד היום. קשר ישיר נמתח מהרצח שביצע מוחמד בשבטי היהודים שסירבו לקבל את אמונתו לימינו אלה. בעיני האיסלאם היהודים שיבשו את דבר האל, מחקו מתורתו את מוחמד, הם עובדי עבודה זרה ואף רצחו, גם אם בדרך עקיפה, את מוחמד.

"היחס למדינת ישראל היא כשליטה זרה על חלק מ'דאר אל איסלאם', שליטה על מוסלמים ופגיעה בעיקרון לפיו היהודים צריכים להיות מושפלים, ד'ימים נטולי זכויות אזרח. לכן נגדה נכון לפעול בג'יהאד הגנתי", מסביר הררה ומוסיף כי "היחס למערב הוא כאל תרבות המבוססת על עיוות מוסרי בכל היבט ולכן יש להילחם בו ולנצחו".

בדבריו התייחס ד"ר הררה לדרכי התמודדות עם הג'יהאד לאורך השנים, ובראשונה הזכיר את הפתרונות שהוכחו כבלתי יעילים. לדבריו ראשית הפתרון הוא בהכרה בבעיה ובמודעות אליה ולא בהסתרתה כפי שיש הנוהגים.

"המחשבה שדרך הס'ופים, הכת המיסטית באיסלאם, יבוא פתרון היא מחשבה מוטעית כי העיקרון הס'ופי הוא שהג'יהאד המעשי-מלחמתי ישתלב בג'יהאד המחשבתי. גם התלות במנהיגות מוסלמית מתונה היא תקוות שווא כיוון שאין רפורמה באיסלאם, רפורמה נחשבת כהתפצלות מהאיסלאם. גם הפתרון הכלכלי אינו מוביל לתוצאה. העובדות מוכיחות שבכירי הטרור כמו משפחת בן לאדן היו עשירים מאוד, כך גם טרוריסטים שהתאבדו. מקור הג'יהאד הוא האידאולוגיה ולא מציאות סוציאלית נמוכה", קבע הררה.

על "פתרון הוויתור", אמר כי זו למעשה "שיטת ביסמארק, שהייתה לנצח את האויב אך להשאיר אותו כבסיס להידברות בהמשך. הוויתור מתפרש כחולשה. השייח קרדאווי הורה שלא להגיע להסדר עם ישראל, כי עצם העובדה שהא מעוניינת לוותר מלמד שהיא חלשה וכשהיא חלשה יש לנצח אותה ולא להידבר איתה".

לטעמו של ד"ר הררה הפתרונות בטווח הקצר נחלקים למספר סעיפים: חיסול אזורי האין-חוק באכיפה משמעותית, איסור הוראת שנאה, הפעלת יד קשה נגד אלימות, מאבק בינלאומי משותף נגד אידאולוגיה החותרת לחיסול המערב בכלל וישראל בפרט, חשיפת המוטיבים הבסיסיים של המאבק המוסלמי, והיכרות עם הדרך המוסלמית לבלימת הג'יהאד. "ככל שהיד קשה יותר נוצרת חולשה של המאמין, וכחלש הוא כבר אינו מחויב במלחמת הדת", דברי הררה המציין כי יד חזקה זו יכולה להתבצע בדרך של שלילת זכויות אזרח, הגליה ועוד.

תגובות
תגובות בפייסבוק
אתר זה מנוהל ע”י מתנדבים, כל תרומה תתקבל בברכה
לתמיכה ברעיון הריבונות
ריבונות - כתב עת מדיני
וכעת, כשהמזרח התיכון מתחדש
יהודית קצובר ונדיה מטר
24-06-2025
לזירה הצבאית מתווספת כעת הזירה המדינית, ובה לא נוכל לסמוך עוד על ניסים, גם אחרי שחזינו ברבים כאלה. המזרח התיכון המתחדש בימים אלה חייב לכלול ריבונות ישראלית ביהודה ושומרון ודחיית רעיון המדינה הפלשתינית.
ריבונות - כתב עת מדיני
מברכים ומתחייבים: נביא ריבונות
מערכת ריבונות
20-06-2025
שרים ואישי ציבור שיגרו את ברכותיהם לכנס נוער הריבונות שהתקיים בשדרות. צפו בסרטונים.
ריבונות - כתב עת מדיני
פרדוכס הנצחון
מערכת ריבונות
20-06-2025
על ישראל לתרגם את ניצחונה הצבאי להישג מדיני היסטורי משנה מציאות. ריבונות היא הישג שכזה. מאמרה של גיטה חזני-מלכיאור
ריבונות - כתב עת מדיני
צפו בפאנל בוגרי תנועת הריבונות
מערכת ריבונות
17-06-2025
בוגרי תנועת הריבונות וראשיה בעבר מתכנסים לפאנל מיוחד על משמעות היותם שגרירי ריבונות ודרכי ההשפעה של הנוער על תהליכים גדולים.
ריבונות - כתב עת מדיני
השר אליהו: רוצים ריבונות? תשאגו את זה
מערכת ריבונות
17-06-2025
השר אליהו בכנס נוער הריבונות: בונים על נוער הריבונות כתקוותה ועוצמתה של מדינת ישראל.
ריבונות - כתב עת מדיני
חקיקת הריבונות קרובה יותר מכפי שנדמה
מערכת ריבונות
15-06-2025
הקואליציה הנוכחית הובילה להסדרת ההתיישבות הצעירה ולהצבעה גורפת נגד מדינה פלשתינית. ח"כ רוטמן משוכנע שחקיקת הריבונות מתקרבת.
ריבונות - כתב עת מדיני
​החלטות מתקבלות בירושלים ולא בוושינגטון
מערכת ריבונות
15-06-2025
מנכ"ל מועצת יש"ע, עומר רחמים: "אפשר להחיל את הריבונות בישיבת הממשלה בשבוע הבא". צריך רק לרצות.
ריבונות - כתב עת מדיני
לא ניתן עוד להתנהל כמו לפני יום הטבח
מערכת ריבונות
15-06-2025
בנאום מרגש ועוצמתי פנה שמעון אלקבץ ששכל את בתו בטבח השבעה באוקטובר לנוער הריבונות וקרא לא לשכוח מול אילו מפלצות אנו מתייצבים.
ריבונות - כתב עת מדיני
הריבונות. כך זה יקרה
מערכת ריבונות
15-06-2025
חברי הכנסת הלוי ואילוז, מראשי שדולת הריבונות בכנסת, בראיון משותף על בימת כנס נוער הריבונות בשדרות.
ריבונות - כתב עת מדיני
השר קרעי: ללא ריבונות ביו"ש אין מדינה יהודית ואין ביטחון
מערכת ריבונות
15-06-2025
שר התקשורת, שלמה קרעי: הריבונות היא עמוד שדרה לאומי, היא בוקעת מתולדות עמנו ומהווה בסיס מוסרי המגובה גם במשפט הבינלאומי.