עשרות בני נוער השתתפו במשך יומיים בסמינריון הסברה ייחודי לקידום חזון הריבונות ולהתמודדות עם אתגריו בדרך ליישומו בחקיקה ובפועל.
עשרות בני נוער מכל רחבי הארץ, חברי 'נוער הריבונות' השלימו סמינריון הסברתי ייחודי בן יומיים ובו נחשפו לאתגרי החלת הריבונות הישראלית ביהודה ושומרון ודרכי ההתמודדות איתם.
אל הסמינריון הגיעו נערים ונערות פעילים מרכזיים בתנועת הריבונות העושה בחודשים האחרונים צעדי הסברה משמעותיים מתוך מעורבותם הפעילה של בני נוער מכל הארץ. המשתתפים בסמינריון שהתקיים בשמורת 'עוז וגאו"ן' שבגוש עציון צפויים לגבש את המידע אותו רכשו בימי הסמינריון כנדבך נוסף לפעילותם ההסברתית במקומות מגוריהם.
האירוע כולו החל בדברי ברכה של ראשי תנועת הריבונות, יהודית קצובר ונדיה מטר, שהביעו את התרגשותן לנוכח ההיענות הרבה של בני הנוער להשתתפות בסמינריון שאותו יזמו בני נוער. קצובר סיפרה לבאי הסמינריון על צעדיה הראשונים של תנועת הריבונות מיד לאחר הגירוש מגוש קטיף והבנת הצורך לחולל תמורה מדינית משמעותית שתבלום את צעדי הנסיגה וההתקפלות הישראלית מול הנגיסה הערבית הבלתי פוסקת בחלקי ארץ ישראל.
קצובר הדגישה בפני בני הנוער את חשיבות הנוכחות האקטיבית שלהם בצמתים וברחובות עם שלטי ריבונות, חולצות ופלאיירים המטמיעים ברחוב הישראלי את תודעת הריבונות וההתעניינות הציבורית סביב החזון ודרכי יישומו.
מטר הציגה בפני המשתתפים בסמינריון דברי רקע אודות שמורת 'עוז וגאו"ן' וההיאחזות בה כמענה שהחל בלילה בו התגלו גופותיהם של שלושת הנערים שנחטפו, וסיפרה על רשמיה ממפגשים עם בני נוער נבוכים הפוגשים אותה ואת קצובר ומספרים על מפגשים עם תנועות שמאל ופעילים ערבים המעמעמים את תחושת הצדק הציונית יהודית שבהם.
לאחר דברי קצובר ומטר הרצה בפני הנערים והנערות הפובליציסט בועז העצני שגולל בפני בני הנוער את ההיסטוריה של מאמצי המו"מ המדיניים וכשלונותיהם החוזרים ונשנים. העצני ערך סקירה היסטורית קצרה אך מעמיקה אודות עברו של עם ישראל והקשר לארץ ובדבריו הסביר כיצד הפך יחסו החי העמוק וארוך השנים של העם היהודי לארצו לבסיס ההכרה הבינלאומית בקשר שבין העם היהודי לארץ ישראל. כל זאת אל מול הפיקציה הפלשתינית.
בדבריו שיבץ העצני ראיות היסטוריות מוכחות לקשר המתמשך של העם היהודי ליהודה ושומרון, קשר שהתקבע בתפיסת העולם כולו. בהמשך הציג את המהלך הערבי הסברתי שהפך ברמייה את הערבים לדוד ואת ישראל לגולית. סקירתו ההיסטורית של העצני זכתה להתעניינות רבה אצל בני הנוער שהעלו שאלות רבות והתוודעו לפרטים מוכרים ומוסתרים בעברה של הארץ.
האדריכל יורם גינזבורג הציג בכנס את עיקרי מתווה תמ"א 100, עליה הוא עמל בתקופה זו, תכנית המתאר היחידה הרואה את ארץ ישראל הכוללת את יהודה ושומרון כיחידת שטח אחת, ובהתאם נגזרות מכך השלכות לפיזור האוכלוסייה הישראלית בעתיד, תכנון הבינוי העירוני והכפרי, תעבורה ועוד.
גינזבורג ששהה עם בני הנוער לפני ואחרי הרצאתו הביע התפעלות מהעניין שהנערים והנערות מגלים בנושאים המורכבים והעמוקים שבפניהם ומהשאלות שהם מציבים בפני הדוברים השונים. לאחר הרצאתו נותר גינזבורג לארוחת צהריים משותפת עם בני הנוער שהקיפו אותו בשאלות ושיח סביב ההשלכות המעשיות לרעיון הריבונות הישראלית על הארץ.
כאמור, עיקר יעדו של הסמינריון הוא הכשרת בני הנוער למסבירני הריבונות ברחבי הארץ, וחלק מהותי ממלאכת ההסברה הוא תורת הנאום, ועל כך הרצה בפני בני הנוער מנהל בית הספר לתיאטרון ותיאטרון 'אספקלריה', חגי לובר, שדיבר והדגים אודות צורת עמידה, התנסחות, עריכת תוכן הדברים, ביטחון ועוד. בהרצאתו המרתקת הדגים לובר בסרטונים ובמעשה אלמנטים בסיסיים באמנות השכנוע והשיח.
הכלכלן ארז צדוק, המתמודד על מקום ברשימת 'הבית היהודי' לכנסת, ונועד באחרונה עם גורמי ממשל בארה"ב וחברי פרלמנט אירופים, סיפר על מפגשים אלה בהם הציג את היתכנות רעיון הריבונות אל מול הסכנות הביטחוניות, הכלכליות והאזוריות של חלוקת הארץ והקמת מדינת טרור ערבית בליבה.
בדבריו הציג צדוק את תכניתו המדינית להחלת ריבונות מדורגת, בשלב ראשון על ההתיישבות ושטחי C כשלב הזוכה לקונצנזוס נרחב בחברה הישראלית וכצעד ראשוני לקראת ההמשך.
דובר נוסף שהרצה בפני המשתתפים הוא רן בר-יהושפט המתמודד בזירות בינלאומיות מול גופים וארגונים פרו-פלשתיניים. בדבריו הציג בר-יהושפט את השאלות העיקריות המהוות את עיקר טענות השמאל ועיקרן נוגע למתח שבן מדינה יהודית ודמוקרטית. בדבריו הציג דרכי מענה שונות לדברים.
בין השאר הזכיר את המענה לחשש ממדינת אפרטהייד, לחשש מתגובת העולם למהלכי הריבונות ועוד. בר-יהושפט קשר בין הדברים לסוגיית מעמד יהודה ושומרון במשפט הבינלאומי, לסיבות האמתיות לכך שעדיין אין שלום ועוד.
בהמשכו של היום הראשון של הסמינריון הוצגה מצגת אותה הכינו בני הנוער כבסיס הסברתי ל"שגרירי הריבונות" ובו מתומצתים עיקרי החזון, מניעיו, יעדיו וההתמודדות עם שאלות עיקריות הנוגעות לו.
את היום הראשון חתמו בני הנוער בשיחה מרתקת עם הסופר ולוחם הלח"י עזרא יכין שסיפר על קורותיו בימי טרום המדינה וחיזק את רוחם של בני הנוער כממשיכי מירוץ השליחים של הציונות.
היום השני של הסמינריון שילב בין סיור בחברון, ביקור בחיזיון שבכפר עציון לבין הרצאות נוספות אודות חשיבות חזון הריבונות ויישומו.
בין דוברי היום השני היה ראש מועצת גוש עציון, שלמה נאמן, שעסק בהיבט העקרוני של הפער בין גלות וגאולה והציג את המפגש היומיומי שלו עם היעדר ריבונות הגורמת לפגיעה קשה בזכויות אזרח ובשוויון בין אזרחי מדינת ישראל.
ד"ר אסתר קסלסי-יזרעאלי, מומחית בתקשורת בינאישית העבירה לבני הנוער סדנת העצמה אישית וגיבוש סביב מטרה וחזון.
מנהלת שדולת ארץ ישראל בכנסת, חברת הכנסת לשעבר אורית סטרוק, פגשה גם היא את בני הנוער וסיפרה להם אודות הפעילות הפרלמנטארית לקידום מעשי של חזון הריבונות. בדבריה מתחה ביקורת על מהלכיו של ראש הממשלה למניעת קידום חקיקת ריבונות והדגישה את חשיבות פעילות הנער בהטמעת תודעת הריבונות בחברה הישראלית וממנה תחלחל תודעה זו אל ההנהגה.
הלל סוויסה, רכזת נוער הריבונות, מסכמת בסיפוק רב את הסמינריון: "עם נוער כזה אפשר ללכת לישון רגועים בלילה..", היא מרגיעה. "היה מרגש ומשמח לראות את הגיוון החברתי והרצון הטוב של כולנו לברר ללמוד ולהשפיע. אנחנו מרגישים שרכשנו ידע וכלים שישמשו אותנו להמשך דרכנו ומימוש חזון התנועה. אני בטוחה שעם נוער איכותי זה עוד נגיע רחוק. נוער חזק בונה עם חזק".
את ימי הסמינריון מסכמות ראשי תנועת הריבונות, יהודית קצובר ונדיה מטר, בסיפוק רב. "בני הנוער הוכיחו שוב שהם מודעים לגודל השעה ולעצמת משימת הדור המוטלת על כתפיהם, משימת הריבונות. בני הנוער הם שיזמו את הסמינריון ויחד איתם עיצבנו את מבנה הסמינריון שהתעלה מעל ומערב למתוכנן. בני הנוער הגיעו כשהם מוכווני מטרה וחדורי אמונה ומוטיבציה. השאלות והבירורים העמוקים שהעלו בני הנוער בפנינו ובפני המרצים מוכיחים שלדור הבא כתפיים רחבות ונחישות אידאולוגית שיוכלו לשאת את משא הריבונות אל יעדו, חקיקה מימוש ויישום בפועל של החזון".
עוד מוסיפות קצובר ומטר: "השמאל וארגוניו משומנים בכספים זרים ומונעים בלהט השקר הערבי. לעומתם לנוער הריבונות ולתנועת הריבונות יש להט אמונה ואמת יהודית וציונית יוקדת שאיתה תתחולל המהפכה המדינית הנותנת כבר כעת את אותותיה בעם ובמנהיגיו".