תנועת הריבונות מקדמת בברכה את צעדי הריבונות התעבורתית שמקדם שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' וקוראת לשאר שרי הממשלה לנהוג כמותו.
תנועת הריבונות מחזקת את ידיו של שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' על מהלכיו המקדמים ריבונות מעשית בענף התחבורה ביהודה ושומרון.
הדברים באים בעקבות הפרסום ב'ישראל היום' אודות צעדיו המעשיים של השר סמוטריץ' למחיקת הקו הירוק בכל הנוגע ליהודה ושומרון ואחריות משרדו לתעבורה והתחבורה בהם.
ראשי התנועה, יהודית קצובר ונדיה מטר, מציינות כי "פעולותיו של השר סמוטריץ' מוכיחות כי ניתן לקדם ריבונות מעשית שיהוו בסיס להחלטה מדינית היסטורית של ממשלת ישראל, החלטה לה ממתין העם היהודי מזה דורות, החלה מלאה של ריבונות ישראל על כל מרחבי ארץ ישראל".
קצובר ומטר מציינות בדבריהן כי המהלכים התעבורתיים בהם נוקט השר סמוטריץ' מהווים ויהוו בפועל שיפור משמעותי לכלל האוכלוסיה ביהודה ושומרון, יהודים וערבים כאחד. "גם ההחלטה המדינית להחלה מלאה של ריבונות ישראל על יהודה ושומרון תועיל לכלל האוכלוסיה".
הדיווח ב'ישראל היום' מרכז את המהלכים המעשיים בהם נוקט השר סמוטריץ' בהתאם לעמדתו ולפיה הגיעה העת להשוות את רמת התכנון והביצוע ביהודה ושומרון לקיים בשאר חלקי הארץ. "יש עומסי תנועה כבדים מאוד במקומות רבים שגם האוכלוסייה הישראלית וגם האוכלוסייה הפלשתינית סובלות מהם. עם זאת, כבר שנים רבות שכבישים נסללים רק בזכות כספים קואליציוניים. המצב הזה צריך להשתנות. ביהודה ושומרון חיים אנשים, ישראלים ופלשתינים, שלא הולכים לשום מקום וצריך לתת להם מענה מסודר ולא פתרונות פלסטר", דברי השר בעיתון.
"אני לא נותן העדפה ליהודה ושומרון אבל גם לא מוכן שתימשך האפליה. האזורים האלה יקבלו יחס כמו כל מקום אחר בארץ. אנחנו מוחקים את הקו הירוק התחבורתי וזאת בהתאם לתפיסה שלי לפיה יש להחיל ריבונות ביו"ש. אמנם מדובר רק על כבישים ורכבות, אבל יש לדבר משמעות מדינית".
תחת הכותרת של "החלת ריבונות תחבורתית ביהודה ושומרון" קודמו מספר צעדים משמעותיים לקראת המשך המהפכה. במנהל האזרחי ביו"ש אושרה התכנית להכפלת כביש המנהרות בין ירושלים לגוש עציון, הסובל מעומסי תנועה כבדים, בהשקעה של מיליארד שקלים. בנוסף יחלו בקרוב העבודות לסלילת כביש עוקף אל ערוב, מגוש עציון ודרומה, שהיקפו 800 מיליון שקלים.
משמעות המהלך, מסביר אריאל כהנא, כתב 'ישראל היום' היא כי עם השלמת שני הפרויקטים הללו בשנים הקרובות, תהיה הדרך מירושלים לקריית ארבע דו מסלולית ודו נתיבית.
כהנא מוסיף ומדווח על צעדים נוספים אותם רואה סמוטריץ' כחלק מהמגמה "להפסיק את היותם של אזורי יהודה ושומרון בנים חורגים בכל הנוגע לתכניות התחבורה הארציות ולהפוך אותם למחוז כמו כל מחוז אחר של המדינה".
הצעד הראשון, הסמלי וגם המעשי, שנקט בו סמוטריץ', היה הקמת לשכה קבועה בבניין משרד התחבורה לישראל אפריאט, מי שכונה עד לאחרונה "קמ"ט תחבורה יו"ש". סמוטריץ' אף ביטל את התואר 'קצין מטה' והגדיר את אפריאט כמנהל מחוז יהודה ושומרון. בד בבד, הוא פנה למשרד הביטחון בבקשה להעביר למשרדו את כל ההיבטים הנוגעים לתכנון וביצוע בתחום התחבורה.
הפעולה השנייה, ובעלת השלכות לטווח הארוך, הייתה הכנסת אזורי יהודה ושומרון לתוך מערך תכניות האב לתחבורה, כך שמעתה יכללו בתכנון התחבורתי ארוך הטווח של המדינה, ולא יטופלו באופן חלקי ונפרד, כפי שהיה עד כה.
נוסף לצעדים הללו, סמוטריץ' האיץ ביצוע שורת תכניות אחרות שהיו בשלבים שונים. מדובר בין היתר על הרחבת כביש 446 מהיישוב נילי במערב חבל בנימין ועד צומת שילת. פרויקט נוסף, בהשקעה של רבע מיליארד שקלים, הוא הרחבת הכביש מנווה ימין לצופים שבמערב השומרון.
צעד משמעותי נוסף הוא צירופם של אזורי יהודה ושומרון למערך תכנון התחבורה הציבורית של המדינה לעשורים הקרובים. סמוטריץ' הפך את סדרי העדיפויות במשרד כך ששני שלישים מהתקציב יופנו להשקעה בתחבורה ציבורית ורק שליש לסלילת כבישים. כפועל יוצא, אזור יהודה ושומרון, ייכלל בכל תכניות התחבורה הציבורית הנכתבות בימים אלה. כך למשל, קו הרכבת לעיר אריאל, עליו החליט השר הקודם ישראל כ"ץ, יוארך עד היישוב תפוח.
עוד מדווח העיתון כי תחת ניצוחו של השר מתוכננים לקום ברחבי יו"ש מרכזי תחבורה אזוריים. עד היום באופן מוגבל.
"כך נראית ריבונות בפועל", אומרות קצובר ומטר, ראשי תנועת הריבונות, הקוראות לכלל שרי ממשלת ישראל לפעול איש איש בתחומו על מנת להפוך את הריבונות מהצהרות לצעדים מעשיים בשטח. "מהלכים כדוגמת אלה יהוו הוכחה לעם בישראל, לדיפלומטיה הבינלאומית ואף לאוכלוסיה הערבית ביהודה ושומרון כי ריבונות ישראל תהיה טובה לכולם. הצעדים המעשיים שמוחקים בפועל את הקו הירוק מתווים את דרכה של ממשלת ישראל כולה לקראת החלת ריבונות ישראל ביהודה ושומרון".