​פוליטיקה במסווה משפט צדק

שמעון כהן

איך הפך בית המשפט הישראלי לגוף פוליטי חזק, חסר ביקורת וחסר אחריות להשלכות החלטותיו, ומדוע מסוכנת מציאות זו לעתידה וקיומה של מדינת ישראל.

מערכת ריבונות
06-05-2020

כתב: פרופ' אלישע האס, בעבר יו"ר חוג הפרופסורים לחוסן מדיני וכלכלי
 
מדינה יהודית היא בהגדרה גוף חריג בין המדינות. קיומה מנוגד לטבע ההתנהלות הגיאופוליטי ולכן הקמתה מעוררת כוחות הפועלים מבפנים ומבחוץ למחיקת ייחודה או עצם קיומה. לכן לעולם ועד יתקיים בתוכה וסביבה המתח בין השאיפה הטבעית לנורמליות ובין השאיפה הלא טבעית לייחודיות על פי המסורת היהודית. מכאן, סכנה קיומית מתמדת רובצת לפתחה של המדינה היהודית לעולם ועד.
 
מתח זה פרץ בעצמה רבה בשנת 1977 עקב חילוף הדורות הכללי מחד, ומאידך גלי ההדף של מלחמת יום הכיפורים אשר ריסקו את החזון של השמאל הציוני והולידו את השמאל הפוסט ציוני. ב-1981 שוב הוקמה ממשלת ימין. המסקנה של השמאל היתה ש-1977 לא היתה תאונה אלא שינוי עמוק בציבור וקשה יהיה לשוב לשלטון בדרך דמוקרטית. משום כך אין מנוס מפעולה במסלולים עוקפי דמוקרטיה.
 
הוקמה הקרן לישראל חדשה שמטרתה המרכזית ביטול המדינה היהודית (הפיכתה ל"מדינת אזרחיה") וזו התמקדה בחדירה שיטתית וארוכת טווח לתוך מערכת המשפט. סייעו לתכנית ביטול המדינה היהודית חוסר עירנותם של הפוליטיקאים מימין והפרופ' אהרון ברק שהוכנס לבית המשפט העליון וראה עצמו כשליחו של השמאל במסלול העוקף.
 
בדור הראשון של המדינה היה מקובל שבית המשפט העליון, שהוא ערכאת ערעור, יכול גם לשבת כבית משפט גבוה לצדק שתפקידו הבלעדי הוא מתן סעד לאזרח פרטי שסובל משרירות לב של השלטון. זו "זכות העמידה" המוגבלת לאזרח הפרטי. אהרון ברק פעל בחכמה רבה וסבלנות רבה וצעד אחר צעד הפך את הבג"ץ למכשיר שלטוני ולשחקן פוליטי שאינו עומד למבחן הציבור ואינו נושא בשום אחריות לתוצאות החלטותיו. בשלב ראשון ביטל את מגבלות "זכות העמידה" והזמין כל ארגון וכל אזרח לבקש התערבות בהחלטות כל גוף במדינה. בהדרגה ברק ומשובטיו השופטים ביטלו חוקים, קבעו בעצמם מה חוקתי ומה לא חוקתי, שוב ושוב התעלמו מחוקים מפורשים (כלומר עברו על החוק בריש גלי בשם "שלטון החוק") רוקנו חוקים מתוכן, המציאו מבחנים של "סבירות" ו"מידתיות" כדי להתערב בכל נושא ציבורי ופרטי, בניגוד לחוק. הם השליטו את האידיאולוגיה של "האדם הנאור" על הציבור.
 
סייעו בידם שלשה גורמים: א. שיטת מינוי השופטים הייחודית שבה שופטים שולטים במינוי שופטים, דבר שאיפשר את ה"שיבוט". ב. יראת הכבוד והרשלנות של הפוליטיקאים שחששו לפגוע בבית המשפט שבחתרנותו ניצל עד תום את "החסינות" הלא ראויה לה זכה כחסד נעורים, ירושת הדור הראשון, ו-ג. את רב התקדימים הפעיל ברק תוך פגיעה בציבור החרדי בלבד, כך שהציבור הכללי לא חש נפגע ולא שם לב לחומרת התקדימים.
 
התוצאה: בשנת ה-72 לקיומה איבדה המדינה היהודית את התואר "דמוקרטית" כיוון שחבורת שופטים ממונים שאינם עומדים למבחן הציבור פרצו את גבולות הפרדת הרשויות, והם משליטים את עמדותיהם הפוליטיות והאידיאולוגיות על הציבור בלי לשאת באחריות כלשהי. בית המשפט גרר אותנו למערכת הבחירות בבטלו את חוק טל, והענן הכבד שיצר מעל הרשות המחוקקת והמבצעת משתק את המערכות אפילו בלי שיגיעו לפתחו.
 
בעצם ישיבתם לדון בעתירות המערערות על יכולתו של נבחר הציבור לכהן כראש ממשלה או כשר, השופטים מוחקים את מהות הדמוקרטיה שבה העם הוא הריבון והם משרתיו ולא אדוניו (בלי קשר להחלטה שנגועה בכל מקרה בשיקולים פוליטיים). ברגע שלא דחו על הסף את העתירות שהוגשו לפני יום העצמאות ה72 ביטאו השופטים את המצב המסוכן שאליו גררו את המדינה היהודית הדמוקרטית,
 
זהו מצב מסוכן ביותר משום שבפועל ניטל כוחו של הציבור להכריע בעניינים גורלייים לקיומה של המדינה היהודית. התערבותם במחלוקת הקיומית בין הימין הציוני והשמאל הפוסט ציוני, שהיא צעד מתקדם במסלול עוקף-דמוקרטיה, מסכנת את יכולתו של הציבור היהודי לגונן על קיומו של המפעל הציוני שהוא תחת סכנת מתמדת של כוחות מתנגדים.
 
מדינה יהודית אינה גוף טבעי, ולכן היא בסכנת היעלמות על ידי הכוחות המתנגדים מבית ומחוץ. משום כך אין מנוס מתיקון המצב המטורף אליו הגענו כתוצאה מתהליך ארוך שנמשך מאז שנת 1983. על הציבור לדרוש מנציגיו הפוליטיים לשנות את המציאות מן הקצה: א. לשנות את שיטת מינוי השופטים, להעביר את הבחירה לידי נבחרי ציבור בלבד. ב. לחדש את הפרדת הרשויות על ידי חקיקה המרסנת את בית המשפט. ג. לחוקק חוק המגביל את זכות העמידה. ד. בינתיים, לא לציית להחלטות פוליטיות של בית המשפט.
 
לבית המשפט "אין ארנק ואין חרב". כל כוחו בנוי על אמון הציבור וציות להחלטותיו. אמון הציבור נשחק. במצב כזה אם בית המשפט לא יחדש את גבולותיו מהתקופה שטרם ההפיכה המשטרית שמוביל אהרון ברק, על הפוליטיקאים לפעול מיד באי-ציות ובהמשך בחקיקה. מאחר וכל כוחו של בית המשפט הוא בפיו בלבד, הוא גם יודע לזהות מתי עומד מולו כח נחוש ואז הוא יודע לסגת, כך שאפשר להשיג אפקט גם בלי אי-ציות בפועל. אהרון ברק עצמו, כשהבין שהגזים בהתרת ייבוא בשר חזיר הציע לכנסת לחוקק פסקת התגברות כדי לבטל את ההחלטה שלו עצמו.
 
הציבור הציוני צריך להודיע לנציגיו הנבחרים שרק מי שיתחייב לחוקק חוקי ריסון לבג"ץ יקבל את התמיכה. יש לקרוא לנציגים הקיימים היום להפסיק לציית ולהפסיק לכבד את הפוליטיקאים בגלימות השחורות וכך לרסנם.

תגובות
תגובות בפייסבוק
אתר זה מנוהל ע”י מתנדבים, כל תרומה תתקבל בברכה
לתמיכה ברעיון הריבונות
ריבונות - כתב עת מדיני
עם ישראל לא מתבייש לחזור ולדבר על האות A
יהודית קצובר ונדיה מטר
19-11-2024
יש מילה אחת שאסור לשליחים ציוניים ברחבי העולם לומר בקול רם, וזו בדיוק השעה לחזור ולומר אותה במלוא התוקף והעוצמה.
ריבונות - כתב עת מדיני
לו הייתי מלך ירדן
יהודית קצובר ונדיה מטר
19-11-2024
הקריאה לריבונות בבקעת הירדן הופכת נחלתם של מומחים וקהלים רבים בישראל, ומה חושב על זה מלך ירדן באמת?
ריבונות - כתב עת מדיני
סמוטריץ': 2025 תהיה שנת הריבונות ביהודה ושומרון
מערכת ריבונות
14-11-2024
השר סמוטריץ' בנאום הברכה לדונלד טראמפ: הדרך היחידה להסיר את הסכנה הזו מעל סדר היום היא להחיל את הריבונות הישראלית על ההתיישבות ביהודה ושומרון. אין לי ספק שהנשיא טראמפ שגילה אומץ ונחישות בהחלטות שלו בקדנציה הראשונה יתמוך במדינת ישראל במהלך הזה.
ריבונות - כתב עת מדיני
אמת מארץ צומחת
מערכת ריבונות
05-11-2024
השיבה לערכי הציונות והזהות היהודית הופכת גלויה לעין כל. התעוררות זו של ציבור רחב כל כך לצד ספרו המהפכני של השגריר פרידמן הם נדבכים מרכזיים בלידתו של עידן חדש.
ריבונות - כתב עת מדיני
מה קרה למפלגה הדמוקרטית בארה"ב?
מערכת ריבונות
21-10-2024
יחסו העוין של ממשל ביידן, ממשיכו של ממשל אובמה, לישראל ומנגד יחסו של אותו ממשל הסלחני והמקרב לאיראן נטוע עמוק בתפיסה שהולכת ומשתלטת על המפלגה הדמוקרטית. החוקרת קרולין גליק בראיון.
ריבונות - כתב עת מדיני
שנה לטבח – סיבה, משמעות, השלכות
מערכת ריבונות
14-10-2024
ב-7 לאוקטובר הוזמנו להשתתף בזום שאורגן ע"י מורט קליין, יו"ר הZOA. להלן קישור לשיחה (באנגלית) ותרגום לעברית של דברינו. משתתפים נוספים היו ח"כ דן אילוז, עו"ד אלן דרשוביץ ודר' סבסטיאן גורקה.
ריבונות - כתב עת מדיני
אכן הגיע הזמן לסדר חדש
יהודית קצובר ונדיה מטר
01-10-2024
סיימנו (כמעט) בדרום, מעמיקים את המערכה בצפון, ולא שוכחים את האיום ממזרח. לאחר קריסת מוצביה בצפון ובדרום צפויה איראן למקד מאמץ בגבול ירדן.
ריבונות - כתב עת מדיני
ריבונות תשים סוף לזיגזוג שרק מסבך את ישראל
מערכת ריבונות
26-09-2024
עו"ד מוריס הירש מציג בפני צוות ההיגוי של תנועת הריבונות שורת ליקויים חמורים במדיניות הישראלית ואת תוצאותיה הרות האסון עבור ישראל.
ריבונות - כתב עת מדיני
סוף סוף אומרים לעולם לא למדינה פלשתינית
מערכת ריבונות
24-09-2024
ח"כ אלקין יזם, ח"כים מהקואליציה והאופוזיציה הצטרפו והאמירה החד משמעית של הכנסת הייתה התנגדות להקמת מדינה פלשתינית. המתנגדים היחידים: הח"כים הערבים. ארוכה הדרך הפרלמנטארית.
ריבונות - כתב עת מדיני
תנועת הריבונות נערכת לשנת פעילות חדשה
מערכת ריבונות
19-09-2024
סיור מיוחד, הרצאות ושיח משותף לקראת שנת הפעילות תשפ"ה. פורום ההיגוי של תנועת הריבונות נערך לקידום בשטח ובכנסת של חזון הריבונות ביהודה ושומרון.