​'בעיה מובנית בעצם הקמתו של המינהל האזרחי'

גרשון אלינסון

סגן שר הביטחון לשעבר, הרב אלי בן דהן, מספר על מקורות הליקויים המשפטיים והמעשיים בתפקוד המינהל האזרחי.

מערכת ריבונות
02-09-2020

קיומו של המינהל האזרחי והתנהלותו היא בעיני רבים אחד הביטויים המשמעותיים לפגיעה בזכויות האזרח של כמעט חצי מיליון אזרחי ישראל בשל היעדר ריבונות.
 
בתקופת כהונתו כסגן שר הביטחון נכללה בין סמכויותיו של הרב אלי בן דהן גם האחריות על פעילות המנהל האזרחי. שינויים שביקש לבצע על מנת לייעל את תפקוד המינהל נבלמו בידי שרי הביטחון שכיהן תחתיהם. בראיון מיוחד לאתר 'ריבונות' הוא מספר על מקור ההתנהלות הבעייתית של המינהל האזרחי, שהשלכותיה קשות עבור ההתיישבות, התנהלות והחלת הריבונות והחוק הישראלי ביהודה ושומרון תשים קץ לפגיעתה המתמשכת.
 
"בעצם הקמתו של המנהל האזרחי יש בעיה מובנית", פותח הרב בן דהן. "מדובר למעשה בקציני צבא שאמורים לתת שירות לאזרחים בעוד באמת אין להם יכולת לקבוע מדיניות. מי שקובע מדיניות זה בעיקר היועמ"ש ומשרד המשפטים, שהכיוון שלהם מותווה על ידי בג"ץ שרואה את האחיזה הישראלית ביהודה ושומרון כתפיסה לוחמתית. הם לא רואים ביהודה ושומרון שטח שאנחנו רוצים להישאר בו ושעדיין לא הוחלה בו הריבונות".
 
"בנוסף, בג"ץ הכריח את המדינה לקבל על עצמה אמנות ז'נבה שונות, גם אם המדינה עצמה לא חשבה שהיא צריכה לקבל אותן. משמעות האמנות הללו היא שהאזרחים הערבים הם בגדר "אזרחים מוגנים", הם ולא היהודים. מאחר ויש להם מעמד כזה אסור לקחת מהם שטח, ותפיסת שטח ציבורי מותנית באפשרות לשימוש ביטחוני וכו'. על פי הגישה הזו בכל ספק הולכים לחומרה".
 
אותן אמנות שנכפו על המדינה בידי בג"צ קובעות כי מאחר ומדובר בשטח בתפיסה לוחמתית החוק הנוהג באזורי יהודה ושומרון הוא מה שמוגדר החוק המקומי. "הבעיה היא שביו"ש אמנם שלטו הירדנים במשך 19 שנים, אבל הם לא ביטלו את החוק הקודם, כך שבאזור הזה יש חוק עותומאני, חקיקה מנדטורית, חקיקה ירדנית ועל גבי זה גם החוק הישראלי בחלק מהדברים. במציאות שכזו תפיסת המשפטנים היא שצריך להיזהר ולנהוג לחומרה בכל דבר", אומר הרב בן דהן הרואה בפסיפס המשפטי הזה את שורש ההתנהלות הבעייתית של המינהל האזרחי, אך ליקויים אלה הם רק הראשונים ברשימה אותה מונה הרב בן דהן.
 
"על גבי זה נוסיף שמאז הסכמי אוסלו כוח האדם של המנהל האזרחי קוצץ לרבע. המינהל אמנם לא נותן מאז שירותים לחלק ניכר מהערבים, אבל מדובר עדיין בכוח אדם לא מספיק כדי לתת שירותים לאזרחים שמספרם גדל מאז הסכמי אוסלו ממאה אלף לכמעט חצי מיליון. כיום חסרים למינהל האזרחי כמאתיים עובדים כדי שניתן יהיה לתת שירות סביר לאזרחים".
 
הזהירות המופרזת בה נוקט המינהל האזרחי חוסמת בפני מתיישבים וגופי רכישה לקנות קרקעות. "בכל הארץ יש מהפכה. אם אתה רוצה לקנות קרקע או בניין אתה מקבל מידע באינטרנט על החלקה ויודע אם יש עליה שיעבודים ומי הבעלים. ביהודה ושומרון אין טאבו ואין אפשרות להגיע לפרטים. כך לא ניתן לדעת מי הבעלים, ותוסיף על זה את החשש של ערבים להזדהות כמי שמוכרים קרקע כי ברש"פ יש עונש מוות על מי שמוכר קרקע ליהודים".
 
אל המציאות הזו נכנסת גם עמדתו האישית-פוליטית של העומד בראש המינהל האזרחי. הרב בן דהן מציין את תא"ל אילן פז שכיהן בתפקיד ועמדותיו היו עוינות את ההתיישבות. בשל כך, מסביר הרב בן דהן, הוביל תא"ל פז בתקופתו את תיקוני הקו הכחול של שטחי הישובים, וכך באיבחת סימון שרירותית הוצאו אל מחוץ לחוק למפרע שכונות שלמות ומקבצי בתי קבע בישובים וותיקים.
 
כסגן שר הביטחון הממונה על המינהל האזרחי ביקש הרב בן דהן לחולל שינוי שיפשט את התנהלות המינהל וייעל אותה, אך הצעותיו נבלמו באיבם. "אף אחד לא הזכיר אפשרות של סגירת המנהל האזרחי. אף אחד לא דיבר על כך. דיברתי גם עם יעלון וגם עם ליברמן על גיוס יעצים ארגוניים לניהול טוב יותר של העבודה", הוא מספר.
 
"המינהל האזרחי עובד על ידי קציני מטה שממונים כל אחד על תחום אחר, ארכיאולוגיה, תחבורה, מים וכו'. כל קצין מטה שכזה הוא למעשה עובד של המשרד הממשלתי הרלוונטי אבל כפוף להוראות הקצין הצבאי שעומד בראש המינהל. כידוע, אנשים שנמצאים במצב שבו יש להם שני בוסים, אחד מקצועי ואחד שאומר מה לעשות, לא יכולים לתפקד".
 
לעומת זאת זיהה הרב בן דהן שבתחום אחד אין קצין מטה, תחום החינוך, ואת המציאות הזו חשב שניתן ונכון להעתיק. "למשרד החינוך אין קצין מטה. אם ראש מועצה רוצה לבנות בית ספר הוא פונה למשרד החינוך ישירות ללא קציני מטה, אבל אחרי שמתקבל האישור לבניית בית ספר או מעון המנהל האזרחי צריך לאשר את השטח ואת תכניות הבניה וכו'. הצעתי יועצים ארגוניים שיבדקו, אולי לא צריך קציני מטה. שראשי הרשויות יפנו ישירות למשרד האם בכל תחום. אמרו לי 'אל תיגע בזה'".
 
להערכתו של הרב בן דהן הסיבה לתשובה הזו שקיבל מהשרים שהתחלפו מעליו היה החשש לייצר ריבונות בפועל בשטח. "זו סוגיה משפטית נפיצה. אם מבטלים את המנהל האזרחי זה אומר שעשית ריבונות דה-פקטו. אם אומרים שתושבי שטחי C לא כפופים עוד למינהל האזרחי אלא למשרדי הממשלה שיקימו מחוז יהודה ושומרון, המשמעות היא שלמעשה החלנו את החוק הישראלי ביו"ש וזו סוגיה שמראש הממשלה ומטה פוחדים לגעת בה".
 
האם נכון לסגור את המינהל במציאות המדינית הנוכחית? "לא במכה ראשונה", משיב הרב בן דהן. "יש למינהל גם יתרונות כמו היכולת להושיב סביב שולחן אחד את כל קציני המטה ולקבל החלטה משותפת. הרי בסלילת כביש יש צורך באישור קמ"טי ארכיאולוגיה, מים, חשמל, תחבורה ועוד, ואם המינהל מעוניין בכך הוא יכול גם לעבוד בצורה מהירה ולנצל את זה שהקצינים יושבים זה ליד זה, אבל בהשקפה שלי בוודאי שהייתי רוצה שמשרדי הממשלה היו נותנים את השירותים ללא מתווך".
 
בדבריו מדגיש הרב בן דהן כי החובה ליעל את תפקוד המינהל האזרחי צריכה להיות מנותקת משאלת הריבונות, שכן בבסיסה סוגיה זו היא עקרונית אידאולוגית. "גם אם יועץ ארגוני ימצא את הדרך ליעל את המערכת, גם אם המינהל האזרחי יהיה היעיל ביותר עם עוד 250 עובדים וגם אם ראש מנהל יהיה אדם תומך ההתיישבות עדיין אסור להרפות משאלת הריבונות".
 

תגובות
תגובות בפייסבוק
אתר זה מנוהל ע”י מתנדבים, כל תרומה תתקבל בברכה
לתמיכה ברעיון הריבונות
ריבונות - כתב עת מדיני
עם ישראל לא מתבייש לחזור ולדבר על האות A
יהודית קצובר ונדיה מטר
19-11-2024
יש מילה אחת שאסור לשליחים ציוניים ברחבי העולם לומר בקול רם, וזו בדיוק השעה לחזור ולומר אותה במלוא התוקף והעוצמה.
ריבונות - כתב עת מדיני
לו הייתי מלך ירדן
יהודית קצובר ונדיה מטר
19-11-2024
הקריאה לריבונות בבקעת הירדן הופכת נחלתם של מומחים וקהלים רבים בישראל, ומה חושב על זה מלך ירדן באמת?
ריבונות - כתב עת מדיני
סמוטריץ': 2025 תהיה שנת הריבונות ביהודה ושומרון
מערכת ריבונות
14-11-2024
השר סמוטריץ' בנאום הברכה לדונלד טראמפ: הדרך היחידה להסיר את הסכנה הזו מעל סדר היום היא להחיל את הריבונות הישראלית על ההתיישבות ביהודה ושומרון. אין לי ספק שהנשיא טראמפ שגילה אומץ ונחישות בהחלטות שלו בקדנציה הראשונה יתמוך במדינת ישראל במהלך הזה.
ריבונות - כתב עת מדיני
אמת מארץ צומחת
מערכת ריבונות
05-11-2024
השיבה לערכי הציונות והזהות היהודית הופכת גלויה לעין כל. התעוררות זו של ציבור רחב כל כך לצד ספרו המהפכני של השגריר פרידמן הם נדבכים מרכזיים בלידתו של עידן חדש.
ריבונות - כתב עת מדיני
מה קרה למפלגה הדמוקרטית בארה"ב?
מערכת ריבונות
21-10-2024
יחסו העוין של ממשל ביידן, ממשיכו של ממשל אובמה, לישראל ומנגד יחסו של אותו ממשל הסלחני והמקרב לאיראן נטוע עמוק בתפיסה שהולכת ומשתלטת על המפלגה הדמוקרטית. החוקרת קרולין גליק בראיון.
ריבונות - כתב עת מדיני
שנה לטבח – סיבה, משמעות, השלכות
מערכת ריבונות
14-10-2024
ב-7 לאוקטובר הוזמנו להשתתף בזום שאורגן ע"י מורט קליין, יו"ר הZOA. להלן קישור לשיחה (באנגלית) ותרגום לעברית של דברינו. משתתפים נוספים היו ח"כ דן אילוז, עו"ד אלן דרשוביץ ודר' סבסטיאן גורקה.
ריבונות - כתב עת מדיני
אכן הגיע הזמן לסדר חדש
יהודית קצובר ונדיה מטר
01-10-2024
סיימנו (כמעט) בדרום, מעמיקים את המערכה בצפון, ולא שוכחים את האיום ממזרח. לאחר קריסת מוצביה בצפון ובדרום צפויה איראן למקד מאמץ בגבול ירדן.
ריבונות - כתב עת מדיני
ריבונות תשים סוף לזיגזוג שרק מסבך את ישראל
מערכת ריבונות
26-09-2024
עו"ד מוריס הירש מציג בפני צוות ההיגוי של תנועת הריבונות שורת ליקויים חמורים במדיניות הישראלית ואת תוצאותיה הרות האסון עבור ישראל.
ריבונות - כתב עת מדיני
סוף סוף אומרים לעולם לא למדינה פלשתינית
מערכת ריבונות
24-09-2024
ח"כ אלקין יזם, ח"כים מהקואליציה והאופוזיציה הצטרפו והאמירה החד משמעית של הכנסת הייתה התנגדות להקמת מדינה פלשתינית. המתנגדים היחידים: הח"כים הערבים. ארוכה הדרך הפרלמנטארית.
ריבונות - כתב עת מדיני
תנועת הריבונות נערכת לשנת פעילות חדשה
מערכת ריבונות
19-09-2024
סיור מיוחד, הרצאות ושיח משותף לקראת שנת הפעילות תשפ"ה. פורום ההיגוי של תנועת הריבונות נערך לקידום בשטח ובכנסת של חזון הריבונות ביהודה ושומרון.