ח"כ אילוז בסמינריון נוער הריבונות: נערכים להגשת הצעת חוק הריבונות בבקעה, מענה לאומי לטבח השבעה באוקטובר. ח"כ טל: תכנית הריבונות של שגריר ארה"ב בעבר פרידמן תושק בקרוב.
חבר הכנסת אוהד טל (הציונות הדתית) בישר בסמינריון נוער הריבונות על השקתה בקרוב של התכנית המדינית אותה מציע ליישם שגריר ארה"ב בישראל לשעבר, דיויד פרידמן, להחלת ריבונות ישראל על כל שטחי יהודה ושומרון.
בסמינריון עדכן חבר הכנסת דן אילוז, יו"ר שדולת הריבונות על בקעת הירדן, על ההיערכות להגשתה של הצעת חוק הריבונות בבקעת הירדן בקרוב.
בדברים שנשא חבר הכנסת אוהד טל התייחס לנטייה המערבית, הקיימת גם בישראל, שלא להקשיב לדברים הברורים שמציב האיסלאם המייחל ומתכנן את כיבושה של ארץ ישראל כולה ואירופה כולה. "צריך להקשיב למה שהאויבים שלנו רוצים לעשות ולהאמין שהם אכן רוצים לעשות זאת ולהתכונן ולהיערך בהתאם. ההתגרויות המוסלמיות באירופה נענות בניסיונות חנופה והכלה ללא הבנה אירופית של האיום, שאכן יש למוסלמים כוונה לכבוש את אירופה כפי שהם אומרים".
בהתייחס למעמדה של ישראל אומר חבר הכנסת טל כי כל עוד ישראל עצמה אינה מסוגלת להכריז שהיא שבה לארצו של עם ישראל משום שהארץ שייכת לו, הרי שישראל נחשבת בעיניהם, ובמידה לא מבוטלת של צדק, ככובשים. "אנחנו צריכים להבין מי אנחנו, למה אנחנו כאן ועל מה אנחנו נלחמים".
על רקע דבריו אלה סיפר טל כי התאכזב לשמוע את נאום נתניהו בקונגרס משום שבין הדברים הכריז ראש הממשלה על כך שאין לישראל כוונה לחזור לעזה. "אין בעולם עוד מציאות בה במלחמת קיום מנהיג העם הנלחם אומר שהוא לא רוצה את האדמה שעליה הוא נלחם", אומר טל הקובע כי המענה לאמירה חלשה מסוג זה חייבת להיות הקריאה לריבונות, והאתגר הגדול של הדור הנוכחי הוא חינוך העם להכיר בעוצמתו ובזהותו.
עוד ציין כי כל פתרונות הוויתורים והנסיגות לא הביאו שלום אלא להיפך, ולמעשה הוכח כי בכל מקום בו ישראל שולטת יש פחות טרור. יציבות ושקט יהיו טובים גם ליהודים וגם לערבים, ואלה יגיעו מתוך ריבונות.
כאמור, חבר הכנסת טל, סיפר על ההיערכות להשקת תכניתו המדינית של השגריר לשעבר פרידמן, תכנית ה"מדברת על החלת ריבונות מלאה בכל שטחי ארץ ישראל. תכנית פרידמן פשוטה: כדי להביא שלום אמיתי מי שצריך לקחת אחריות עלה השטח היא מדינת ישראל, שהוכח שבכל מקום בו היא נמצאת יש שלום ושקט. החיים בישראל טובים לכולם, גם לערביי ישראל". על פי תכנית זו תוצענה לערביי יהודה ושומרון שלוש אפשרויות - מלחמה הגירה או הכרה בכך שישראל היא מדינה יהודית. פרידמן יציע את מודל פורטוריקו כאופציה אזרחית עבור ערביי יהודה ושומרון הכוללת הצבעה מוניציפאלית ללא הצבעה לפרלמנט.
חבר הכנסת דן אילוז, יו"ר השדולה להחלת ריבונות בבקעת הירדן, התייחס בדבריו בפני עשרות באי הסמינריון לכורח הלאומי שבהחלת הריבונות. "שיבת עם ישראל לארץ ישראל אינה אפשרית בלי יהודה ושומרון", אמר וקבע כי טיעון היסטורי זה הוא שדוחה את הטענות הבינלאומיות השקריות בדבר כיבוש ישראלי על חשבון עם אחר.
בדבריו סיפר על הכנתה של הצעת חוק הריבונות על בקעת הירדן, מהלך אותו הוא מקדם יחד עם ראשי תנועת הריבונות, יהודית קצובר ונדיה מטר, ותקוותו להוציא אותו לפועל סביב יום השנה לטבח השבעה באוקטובר על מנת לבטא את המענה שמציבה ישראל למבקשים לסלק אותה מארץ ישראל על ידי מהלך הריבונות וחיזוק והעמקת הקשר לישראל.
אילוז הדגיש כי יובהר שמהלך החלת הריבונות בבקעת הירדן הוא צעד ראשון בדרך להחלת ריבונות על כל יהודה ושומרון. ההתחלה, הוא אומר, תיעשה על השטח שעליו יש קונצנזוס לאומי. ריבונות, הוא אומר, תוחל כאשר תיווצר ההזדמנות ההיסטורית הבינלאומית שלקראתה יש להיערך על מנת שלא לפספס אותה.
דובר נוסף בסמינריון היה החוקר איתמר מרכוס, יו"ר 'מבט לתקשורת הפלשתינית', שפרס בפני בני הנוער תיעודים רבים המלמדים על העמדות הקיצוניות המובילות את הנהגת הרשות הפלשתינית ביחסה ליהודים ולישראל. לדבריו טבח השבעה באוקטובר אינו אלא חלק מאידיאולוגיה שאינה מותירה לישראל זכות קיום.
בדבריו הציג ציטטות של בכירי הפתח' המתייחסים להקמת מדינת ישראל כניסיון אירופי להיפטר מהיהודים השנואים על האנושות כולה, ויו"ר הרש"פ, אבו מאזן, אף החריף את הדברים וקבע כי היטלר הרג ביהודים משום שאלה המאיסו את עצמם על העולם, היינו הם אשמים במותר וברציחתם. בכירי רש"פ מתייחסים לפרוטוקולים של זקני ציון כעובדה היסטורית והביטויים האנטישמיים שבפיהם רבים ומגוונים.
עוד הציג מרכוס ציטטות של אנשי דת המשויכים לתנועת הפתח' המגדירים את היהודים כיצורים שאינם אדם אבל נוצרו בדמות בני אדם. בכירים אלה רואים ביהודי שטן המופיע בדמות אדם ולמעשה הרג היהודי הוא תרומה לאנושות.
מרכוס הזכיר את המחויבות המוחלטת של יו"ר הרש"פ ואנשיו למחבלים והאדרת שמם, כך גם משכורות נכבדות מועברות לחשבונותיהם של מחבלים שנכלאו בכלא הישראלי ובני משפחותיהם, עדות להערכה הרבה של ראשי הפתח' לטרור ומבצעיו. לכך הוסיף וציין את הימים המיוחדים המצוינים בלוח השנה של הרש"פ, ימי טבח וטרור בישראלים, כך גם את התכנים מעודדי הטרור הנכללים בתכניות הלימודים, בקייטנות הגיל הרך, במערכות התקשורת ועוד. בכל אלה זוכה ערך המוות למען אללא להאדרה והצגה כשאיפה ומטרת חיים.
האלוף במיל' גרשון הכהן פרס בפני בני הנוער יריעה היסטורית ופילוסופית רחבה ועמוקה הרואה בגאולה תהליך תהליכי אינסופי הכרוך במאבקים מול התנגדויות ומצריך שלא ללכת שבי אחרי מראה עיניים משום שהממשות האמתית נמצאת בסמוי מהעין, כלשונו.
"כשבן גוריון שומע ממומחים שמשהו בלתי אפשרי הוא מחליט להחליף את המומחים", סיפר והזכיר כי גישה זו הא שבסופו של יום הוכחה כנכונה צודקת ובעיקר מצליחה.
בדבריו ציטט הכהן מדבריו של בן גוריון שכתב כי אנו חיים בימות משיח, ימי גאולה משעבוד מלכויות. עוד קבע בן גוריון כי לפי שעה המשיח לא הגיע כי לא הושלם קיבוץ הגלויות, אך הגיעו ימי המשיח עם חבלי המשיח הכרוכים בהם ו"מי שמבטיח גאולה בלי חבלי משיח הוא רמאי ומתעתע".
עליכם להכריע בין הקרמלין לירושלים, בין עגל הזהב למשיח, כתב בן גוריון והכהן מדגיש כי משמעות עגל זהב הוא השיקול של רווח והפסד, אמר והעיר כי "את נהלל לא הקימו כתכנית עסקית". עוד קרא "לחתור אל המטרה מתוך הבנה שבדרך יש לעיתים גם נסיגות, ובירידות יש דברים טובים כי שם יש התפכחות מרעיונות שווא. הגאולה אינה תהליך בכיוון אחד".
הכהן רואה באמונת אברהם את האמונה בכוחו של האדם להשפיע על המציאות ולהפוך רע לטוב. "זו תפיסה המטילה אחריות גדולה על האדם, והיא הבסיס לתפיסה החלוצית המחפשת את מקומו של האדם בשינוי המציאות". ברוח זו פונה הקב"ה אל משה בקריאה 'מה תצעק אליי דבר אל בני ישראל וייסעו'. "זו תמצית החלוציות", אומר הכהן שהזכיר כמה אתגרים וקשיים שהמענה להם מגיע ויגיע בדרך חלוצית בלבד. "יש קשיים בגליל. תקבעו עובדות. אומרים שזה לא חוקי ובנתיים שום דבר לא משתנה. אצל מפא"י לא היו שואלים משפטנים".
לדבריו מי שיכולים לחולל את השינוי החלוצי הם דווקא צעירים וחלוצים שאינם תלויים בחשבונות זרים, וכאן הזכיר שורת תנועות חלוציות לאורך הדורות, מעליית החלוצים, דרך עליית תלמידי הגר"א, ולימים גם הקמת הפלמ"ח, חלוצי ההתיישבות ועוד. עם זאת על החלוצים לדעת שמולם תתייצב התנגדות טבעית.
"אין דבר שמוקם בלי בלייה והתפוררות. בכל יום צריך איתחול מחדש ולהכניס אנרגיה. היציבות היא אשליה. דרושים חלוצים שמתמסרים לאורח חיים של מאבק", אמר והוסיף כי לא משכורות הן שיניעו חלוצים ושינוי ו"התמורה לחיי החלוץ היא חיים של משמעות".
שגריר ישראל לשעבר באיטליה, ד"ר דרור אידר, שוחח גם הוא עם משתתפי הסמינריון ובדבריו שם דגש על הביטוי המקראי החוזר 'והורשתם אותה' כביטוי לחובת ירושת הארץ שאינה רק ישיבה או הפרחת הארץ, מה שניתן לקיים גם תחת שלטון זר, בעוד ירושת הארץ היא ריבונות. "ירושת הארץ היא יצירת המסגרת של הבעלות על הארץ, ומתוך כך ניתן להוריש את הארץ לדורות הבאים. למעשה 'והורשתם את הארץ' היא מצוות הקמת מדינה".
בדבריו הזכיר את פירוש הרמב"ן למצווה והגדרתו אותה 'שלא נעזבנה ביד זולתנו מהאומות או לשממה, "איך מיישמים זאת? בהחלת הריבונות". בהמשך הדברים סקר את קורות המנדט הבריטי שנועד להוות בסיס להקמת בית לאומי לעם היהודי משני עברי הירדן, אך על מנת לפייס את משפחת המלך פייסל ניתן לה עבר הירדן המזרחי.
"שורש הגלות היא המאיסה בארץ חמדה. התיקון של תשעה באב היא הדבקות שלנו בארץ", אמר ד"ר אידר והדגיש כי "התיקון הזה הוא שמבדיל בין הגדרתנו כזרים וקולוניאליסטים לבין היותנו בניה החוקיים של הארץ".
יובל בלומברג, מחבר הספר 'מלכודת אוסלו', סיפר על המחקר המקיף שערך לקראת הוצאת הספר החושף את הדרך שהובילה להסכמי אוסלו ואת המכה אותה ספגה וסופגת ישראל מאז ההסכם.
את דבריו פתח בסקירה היסטורית מאז מהפך 77', דרך אירועים פוליטיים פנימיים ואירועים ביטחוניים כדוגמת האינתיפאדה הראשונה שהובילו לנפילת ממשלת הימין והקמת ממשלת רבין ובה החתרנות המדינית שאחריתה הסכם אוסלו שממנו ניסה רבין להיחלץ והביע את חששו ממנו.
בלומברג הזכיר את הימים שקדמו להסכם, ימים בהם חיילים יכולים היו לנוע בחופשיות בזוגות עם נשק אישי וללא אבטחה מתוגברת ובוודאי שלא תחת סיכון ברמה המוכרת כיום. "זו הייתה המציאות, אבל היא לא הייתה מספיק טובה והסכם אוסלו הפך אותה על ראשה", הוא אומר ומזכיר את האזהרות החוזרות ונשנות שהשמיע הימין נגד חימושם של יאסר ערפאת ואנשיו ונגד מהלכי ה"הנשמה" שבוצעו בתנועתו רגע לפני התרסקותם.
רבין, אומר בלומברג, האמין שחימושם של הפלשתינים יביא למאבקים פנימיים ללא התערבות ישראל, אך המחשבות ההן נכזבו וישראל החלה מאבדת שליטה. בדבריו תיאר את המציאות החדשה של יהודה שומרון ורצועת עזה שאחרי ההסכם על חלוקת השטח ל-A, B, ו-C בשאיפה שמדובר בהדרגה שתכליתה הקמת מדינה פלשתינית.
לטעמו של בלומברג אותן תבניות מחשבה לפיה ישנם פלשתינים מתונים המעוניינים בשלום נשמעות גם בהלכי המחשבה של בכירי הצבא וגורמי שמאל כיום, "הבעיה שלנו היא שהמציאות הוכיחה את משהו אחר לגמרי, אבל את החלום הזה הם אף פעם לא עזבו".
בדבריו ציין את הרקע הדתי מוסלמי של המאבק הפלשתיני בישראל, זה שמתבסס על מלחמותיו של מוחמד שכזכור הפר את ההסכם עם שבט כורייש, הסכם חודבייה, וטבח בכל אנשיו. הסכם זה הפך לסמל מוסלמי לפיו כאשר המוסלמי חלש הוא יכול לחתום על הסכמות שיימשכו עד שהוא יהיה חזק ואז יוכל להפר אותו. "זו התפיסה שבבסיס האיסלאם וזו ההתנהלות וההתכחשות לזה לא עוזרת". זהו ההסכם שיאסר ערפאת הבהיר שהוא המודל עבורו כשהוא חותם הסכם עם ישראל.
בלומברג מתקשה להבין את ההיגיון שבחתימת הסכם מורכב כל כך עם מי שאלו המגמות שמניעות אותו, ואכן תוצאת ההסכם היא שגם אוגדות אינם יכולות להיכנס למקומות שבהם בעבר יכול היה חייל בודד לצעוד ללא חשש ואיום. "כמה היינו מוכנים לשלם כדי לחזור לימים ההם", אמר.
לנו הוא מציע להקשיב לדבריהם הישירים והברורים של הערבים כאשר הם מדברים בינם לבין עצמם, כך גם הוגדר הסכם אוסלו כסוס טרויאני שנועד להכניס את כוחות אש"ף החמושים לתוככי הארץ, ומכאן הם יתחילו "לעבוד", קרי לרצוח יהודים.
במהלך ימי הסמינריון השתתפו בני הנוער בהרצאות, סדנאות ותרגולים הנחיית ובהובלת בוגרי התנועה שהיו בהם שהגיעו מהשירות הצבאי על מנת לפגוש את הפעילים ולחלוק מניסיונם בפעילות הסברתית בשטח ובכנסת מול חברי כנסת ושרים. הבוגרים הרחיבו אודות משמעותה וכוחה המעשי של פעילות הנוער בהטמעת חזון הריבונות בציבוריות הישראלית.
ראשי תנועת הריבונות, יהודית קצובר ונדיה מטר, מסכמות סמינריון מוצלח נוסף בהערכה רבה לדוברים, אך בעיקר לבני הנוער המשתתפים "שהגיעו מכל קצות הארץ מתוך הבנה עמוקה של אתגר הדור, אתגר הריבונות, קומתה הבאה של הציונות. בכוחו של הנוער לדחוף ולקדם לא רק את דעת הקהל ברחוב הישראלי, אלא גם את המנהיגות בכנסת ובממשלה. אמרו זאת חברי הכנסת שפגשו את המשתתפים ואומרים זאת שרים ואנשי ציבור מזה שנים. מרענן, מחזק ומרומם לראות את דור המנהיגות הבא של ישראל מחולל מציאות חדשה".
צילומים: אמונה שמעון עבור תנועת הריבונות