מהלכיו ההיסטוריים של המלך כורש זיכו אותו, לפחות לתקופת מה, בתואר 'משיח'. האם מהלכיו הקודמים והצפויים של נשיא ארה"ב מצדיקים תואר כזה גם כלפיו? הרב שמואל אליהו בראיון.
דונלד טראמפ חוזר לכהונה נוספת בבית הלבן ואיתו חוזרות התקוות הישראליות לקידום מהלכים דרמטיים הן בזירת המאבק בטרור והן בזירת קידום הריבונות ביהודה ושומרון, צעד המשך מתבקש אחרי ההכרה בריבונות ברמת הגולן והעברת השגרירות לירושלים.
המציאות בה בפני מנהיג המעצמה החזקה בעולם הזדמנות לחיזוק ולביצור מעמדו של עם ישראל מעלה אפשרות לקווי דמיון בינו לבין כורש שהצהרתו איפשרה לעם ישראל לשוב למורשתו ותרבותו והובילה לתנופת קיבוץ גלויות, ותרומתו לביצורו של עם ישראל הביאה את הנביא ישעיהו להגדיר אותו כמשיח ה' במילים "כה אמר ה' למשיחו לכורש" (ישעיהו מ"ה א'). האם ההשוואה במקומה או שהיא הולכת צעד אחד רחוק מדי? הרב שמואל אליהו, רבה של צפת, משיב במידת מה של זהירות.
"אין ספק שכל מלך, בוודאי מלך של מעצמה כמו ארה"ב, הוא שליח אלוקים. הגמרא אומרת שכל מלכות היא מינוי משמים. במקרה של טראמפ זה עוד יותר נוכח, כי אנחנו רואים שהוא מאוד הועיל לעם ישראל בקדנציה הקודמת שלו", אומר הרב וכשהוא מתייחס להשוואה לכורש הוא מזכיר כי "בהתנהלותו הפרטית לא היה כורש מל"ו צדיקים... ויש דוגמות נוספות של מלכים שבחייהם האישיים לא היו צדיקים אבל כשהגיעו לכס המלוכה עשו את השליחות שלהם".
עוד מזכיר הרב אליהו כי כורש אמנם עשה את תחילתה של שליחותו אך בהמשך חזר בו, וכלשון חז"ל "החמיץ". "המשמעות היא שאמנם יש לאדם שליחות, אבל יש לו גם בחירה. אנחנו חושבים שטראמפ הוא שליח אלוקים לא פחות מכורש ולא פחות מבלפור שגם הוא היה שליח אלוקים".
על עצם השימוש במונח 'משיח' מעיר הרב אליהו כי "אחד האנשים שבהיסטוריה הישראלית הכי השתמשו במונח 'משיחי' הוא בן גוריון שהיום לא היה עובר בג"ץ שרואה בביטוי משיחיות כינוי גנאי, אבל עבור בן גוריון משמעות המונח הזה הו חזון וראיה אל מעבר לגבולות החומר. לא להתבונן רק על הפיתוח הכלכלי של המדינה אלא גם על ההיבט הערכי שלה. בתפיסה הזו בן גוריון המשיך את הרצל, שגם הוא דיבר במושגים האלה ולא ראה במדינה רק את ההיבט הטכני שלה כמקום מקלט לעם היהודי, אלא ראה בעם ישראל כמי שנושא שליחות להפצת אור בעולם. גם היום דרושה לנו מנהיגות, פנימית וחיצונית, שמסתכלת בפרספקטיבה כזו על עם ישראל".
בפוליטיקה העכשווית רואה הרב אליהו את ראש הממשלה נתניהו כמי שמביט אל המציאות מתוך נקודת ראות של מנהיג-על, כהגדרתו, בעוד מי שאין בידם את הכלים להביט אל גודל המציאות מנסים לחבל במהלכיו, "אבל הוא מנהיג-על בסדר גודל היסטורי לא רק לאומי אלא בינלאומי. אני לא רואה בעולם הרבה מנהיגים בסדר גודל שלו".
ובחזרה להזדמנות ההיסטורית שנקרית בדרכה של ישראל להחלת ריבונות במרוצת הקדנציה השנייה של דונלד טראמפ כנשיא ארה"ב, אנחנו שואלים את הרב מה לטעמו צריכה ויכולה להיות האמירה של ישראל למנהיג העולם החופשי על מנת לגייס אותו לאתגר הריבונות.
"אני חושב שצריך לומר לו שאנחנו רואים בו שליח אלוקים. לומר זאת במילים האלה ולא במילים מגומגמות, ולומר לו שאנחנו מתפללים שימלא את השליחות שלו בצורה הנכונה. זו השפה שלנו וזו החשיבה שלנו ואנחנו צריכים לפעול בכיוון הזה ולהתעלם מכל אותם מחלישים פנימיים, אותם שבעוד אנחנו רואים בתקופה הזו את מלחמת העצמאות השנייה שלנו וברוך ה' אנחנו מנצחים ועולים, הם רואים אותנו כמי שנמצאים בשיא התחתית של ההיסטוריה היהודית. אנחנו בשעה גדולה בהיסטוריה גם שלנו וגם של העולם ואנחנו רואים גם את עצמנו וגם את טראמפ כשליחי אלוקים המנהל את ההיסטוריה, ועלינו להסתכל למציאות בעיניים האלה ולא להסתכל מגובה אפס".
הראיון פורסם לראשונה בגיליון 18 של כתב העת ריבונות. לחצו כאן לגיליון